Hopp til innholdet

Podkast

Møt den samiske kuratoren for «Urfolkshistorier»

To kvinner i et stort utstillingslokale omgitt av samisk kunst og gjenstander

Skrevet av: Anette Basso

Fra utstillingen ved MASP / From the exhibition at MASP. Foto: Maria Tripodianos / Kode

Tromsø-baserte Irene Snarby er Kodes kurator for den store og radikale utstillingen «Urfolkshistorier», som åpner i april.

Bli klokere på samisk kunst og arbeidet hennes, og hør mer om utstillingen!

Hør under eller klikk her

Du kan også søke opp «Permanenten» der du vanligvis lytter til podkast, og høre episoden der.

Hvorfor finnes det ikke et egen samisk kunstmuseum? Og hvorfor bør kuratorene for en utstilling med urfolkskunst selv ha urfolksbakgrunn?

Snarby er kunsthistoriker med samisk som hovedtema, og har lang erfaring som kurator.

Hun forteller mer om hvordan hun selv ble kjent med sin egen samiske bakgrunn, og hvordan hun måtte kjempe for å få skrive om samisk kunst under utdannelsen sin tidlig på 90-tallet.

Snarby forteller også om arbeidet med utstillingen, og et begrep som ble viktig underveis: Várveš.

Vi spør også om kunst kan bidra til forsoning, i lys av både Fosen-saken og sannhets- og forsoningskommisjonens rapport.

En gruppe mennesker står på rad, mens en kvinne snakker i en mikrofon

Irene Snarby sammen med andre kuratorer for utstillingen, som til sammen teller tolv personer fra syv verdensregioner, alle med urfolksbakgrunn. Foto: Maria Tripodianos

Et utstillingsrom med en rekke fargerike verk og objekter med samisk tilhørighet

View of the exhibition Indigenous Histories 2023. Photo: Eduardo Ortega - Acervo do Centro de Pesquisa do Museu de Arte de Sao Paulo Assis Chateaubriand

Fra den samiske avdelingen i utstillingen i Brasil.